* Techninės apžiūros metu pirmiausia tikrinama, ar transporto priemonės duomenys atitinka įrašus pateikiamuose jos dokumentuose. Atkreipiame dėmesį, kad identifikavimo (kėbulo, rėmo) numeriai turi būti švarūs.
*Po to tikrinama, ar motorinė transporto priemonė pagal nustatytus reikalavimus pilnai sukomplektuota - ar joje yra pirmosios pagalbos rinkinys, gesintuvas, avarinis sustojimo ženklas ir ratų atsparos.
*Pirmosios pagalbos rinkinys turi būti sukomplektuotas pagal Sveikatos apsaugos ministerijos nustatytus reikalavimus. Pasibaigusio tinkamumo vartoti laiko ir netinkamos kokybės medicinos pagalbos priemones laikyti rinkinyje draudžiama.
*Kai užpakalinis langas yra uždengtas arba užtamsintas, taip pat kai automobilyje įrengtas sukabintuvas, iš abiejų automobilio pusių turi būti įrengti du išoriniai galinio vaizdo veidrodžiai.
*Tikrinama, ar tvarkingi valstybinio numerio ženklai, garso signalas, saugos diržai.
*Lietuvos Respublikoje įregistruotos transporto priemonės neturi būti su kitų valstybių skiriamaisiais ženklais.
2 grupė. Apšvietimas ir šviesos signalizacija
*Turi būti gamintojo numatyti bei leistini apšvietimo ir šviesos signalizacijos įtaisai, jie turi būti tvarkingi (privalo veikti kaip nustatyta gamintojo, sklaidytuvai be didesnių pažeidimų, turi būti neišblukę). Transporto priemonių, įregistruotų pirmą kartą Lietuvoje po 2004 m. gegužės 1 d., apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisai turi atitikti Pagrindinių techninių reikalavimų kelių transporto priemonėms I arba II dalies I skriaus reikalavimus, o artimųjų ir tolimųjų šviesų žibintai turi būti pažymėti sertifikavimo ženklais. Jų skaičius ir išdėstymas turi atitikti nustatytus reikalavimus. Prieš atvykdami į techninę apžiūrą, nepamirškite pasitikrinti, ar tinkamai sureguliuoti artimųjų, tolimųjų bei priekiniai rūko žibintai.
3 grupė. Vairavimo sistema
*Visi vairavimo sistemos elementai turi atitikti gamintojo reikalavimus. Šarnyrinių sujungimų išdilimas neturi viršyti leistinų ribų. Trauklės turi būti nedeformuotos. Vairo reduktorius (vairo mechanizmas) negali turėti didesnio laisvumo, o tepalas neturi prasisunkti. Reikia atkreipti dėmesį, ar ne per didelis vairo veleno elementų laisvumas, ar nesugedęs vairo užraktas. Vairavimo sistemos elementai turi būti patikimai pritvirtinti ir užfiksuoti.
4 grupė. Stabdžiai
*Stabdžiai yra viena svarbiausių eismo saugumo požiūriu automobilio sistemų, todėl jų tvarkingumui ir patikimumui skiriamas ypatingas dėmesys. Techninės apžiūros metu tikrinama, kaip funkcionuoja stabdžių sistemos ir mechanizmų elementai, ar jie atitinka gamintojo reikalavimus. Vienas pagrindinių įvertinamų parametrų yra stabdymo efektyvumas - transporto priemonės suminės stabdymo jėgos ir jos svorio santykis, išreikštas procentais. Pavyzdžiui, lengvųjų automobilių stabdymo efektyvumas turėtų būti ne mažesnis nei 50 % stabdant darbiniu stabdžiu ir ne mažesnis kaip 16 % stabdant stovėjimo (atsarginiu) stabdžiu. Be to, skirtumas tarp vienos ašies ratų stabdymo jėgos neturėtų būti didesnis nei 30 % stabdant darbiniu stabdžiu ir 70 % stabdant stovėjimo (atsarginiu) stabdžiu. Šis skirtumas vadinamas vienos ašies ratų stabdymo netolygumu.
* Stabdžių sistemos vamzdeliai turi būti tvarkingi, sandarūs bei pastebimai nepaveikti korozijos, o stabdžių žarnelės nesutrūkinėjusios, gerai pritvirtintos ir užfiksuotos.
*Apžiūros metu neretai nustatoma, kad virš leistinos ribos sudilę stabdžių diskai. Jei stabdžių diskų nusidėvėjimas iš kiekvieno šono didesnis kaip 1 mm, patariama pakeisti juos naujais. Stabdžių trinkelių antdėklų storis, jei gamintojo nenurodyta kitaip, turi būti ne mažesnis kaip 3 mm.
5 grupė. Ratai
*Automobilių padangos negali turėti didesnių pažeidimų, taip pat negali būti pažeistas ir pats kordas. Vienas svarbesnių kontroliuojamų parametrų yra padangų protektoriaus rašto gylis, kuris keleivinėms transporto priemonėms, turinčioms ne daugiau kaip 8 sėdimas vietas keleiviams ir 1 sėdimą vietą vairuotojui, turi būti ne mažesnis kaip 1,6 mm (nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. - 3,0 mm). Šis reikalavimas taikytinas ir transporto priemonėms, skirtom vežti krovinius, kurių bendroji masė ne daugiau kaip 3,5 t, bei priekaboms, kurių bendroji masė ne didesnė kaip 3,5 t.
*automobiliuose ir jų priekabose, kurių bendroji masė ne didesnė kaip 3,5 t, nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. turi būti naudojamos padangos, skirtos važiuoti žiemą (žymimos ženklais "M+S", " * " arba užrašu "All seasons").
*Didesnį dėmesį reikia skirti taisyklingam padangų naudojimui:
* Ant transporto priemonės vienos ašies ratų ir sudvejintų tiltų ratų draudžiama naudoti radialines padangas kartu su diagonalinėmis;
*Ant krovininių automobilių, jų priekabų ir puspriekabių vienos ašies ratų ir sudvejintų tiltų ratų draudžiama naudoti nevienodo protektoriaus rašto tipo (kelio, universalus, padidinto pravažumo, karjerinis, žieminis) padangas;
*Draudžiama kartu naudoti ant priekinės ašies ratų radialines, o ant galinės ašies - diagonalines padangas;
*Padangų charakteristikos turi atitikti transporto priemonės gamintojų reikalavimus.
*Automobilio ratlankiai turi būti be didesnių pažeidimų, patikimai pritvirtinti ir atitikti padangos matmenis bei gamintojo reikalavimus.
6 grupė. Važiuoklė ir kėbulas
*Neturi būti akivaizdžių kėbulo pažeidimų - įtrūkimų, lūžimų, deformacijų ar didesnių korozijos židinių. Draudžiama transporto priemones dažyti tokiu spalvų deriniu, kokiu dažomos operatyvinių tarnybų transporto priemonės ir naudoti jų atributiką.
*Pakabos elementai turi būti nepažeisti ir jų išdilimas neturi viršyti leistinų normų. Techninės apžiūros metu neretai nustatoma, kad išklibę pakabos šarnyrai, sudilusios stabilizatoriaus įvorės, nesandarūs amortizatoriai ar per didelis ratų guolių laisvumas.
*Būtina naudoti tik sertifikuotus sukabintuvus, o svarbiausių jų elementų išdilimas neturi viršyti nustatytų reikalavimų.
*Leidžiama naudoti tik gamintojo numatytus stiklus.
*Draudžiama tamsinti priekinį ir priekinius šoninius stiklus (gamintojo numatytų sertifikuotų tonuotų stiklų šviesos laidumas turi būti priekinio stiklo ne mažesnis kaip 75 %, o priekinių šoninių stiklų - 70 %). Lengvuosiuose automobiliuose leidžiama papildomai tamsinti priekinio stiklo viršutinę dalį (ne plačiau kaip 15 cm). Neturi būti stiklų defektų, trukdančių vairuotojui matyti kelią.
* Draudžiama naudoti priekinio stiklo valytuvus, skirtus kelių transporto priemonių vairavimui kaire kelio puse, išskyrus transporto priemones, kurios buvo Lietuvoje įregistruotos iki 1993 m. gegužės 1 d., ir specialios paskirties transporto priemones.
7 grupė. Variklis
*Išmetimo sistemos konstrukcijos elementai turi atitikti gamintojo reikalavimus, neturi būti daug paveikti korozijos, išmetamosios dujos neturi skverbtis per sujungimus.
Išmetamųjų dujų teršalų normatyvai:
1) Automobiliams su benzininiais varikliais (LAND 14-2000) :
* Varikliui veikiant šiuo režimu, privaloma matuoti lambda (l) vertę, kuri turi būti 1 ± 0,03 arba atitikti gamintojo pateiktus reikalavimus.
** Krovininių automobilių ir autobusų, kurių bendroji masė yra didesnė kaip 3,5 t ir kurių varikliai turi ne daugiau kaip 4 cilindrus - angliavandeniliai (CH ) išmetamosiose dujose neturi viršyti 1200 ppm, nepriklausomai nuo pagaminimo metų. Krovininių automobilių ir autobusų, kurių bendroji masė yra didesnė kaip 3,5 t ir kurių varikliai turi daugiau kaip 4 cilindrus - angliavandeniliai (CH ) išmetamosiose dujose neturi viršyti 3000 ppm, nepriklausomai nuo pagaminimo metų.
2) Automobiliams su dyzeliniais varikliais (LAND 15-2000):
*Neturi aiškiai prasisunkti variklio alyva, degalai, aušinimo ir kiti eksploataciniai skysčiai.
*Sankaba, kardaninė pavara, pagrindinė pavara ir kiti transmisijos elementai turi funkcionuoti pagal gamintojo nustatytus reikalavimus. Neturi būti aiškiai girdimų, nebūdingų jų normaliam darbui garsų, prasisunkti alyva.
*Transporto priemonių vairuotojai turėtų dažniau kontroliuoti lygaus kampinio greičio šarnyrų apsauginių apvalkalų būklę - jie techninės apžiūros metu būna gana dažnai pažeisti.
13 grupė. Dujinė įranga
http://g.diena.lt/00/17/875c42.jpg
*Pateikiant automobilį, registruotą Lietuvoje po 2006 m. lapkričio 1 d., su jame įrengta dujine įranga techninei apžiūrai, registracijos liudijimo grafoje “degalai” turi būti įrašas “benzinas/dujos”.
*Dujų įrangos sumontavimo pažymoje, kurią transporto priemonės valdytojas privalo turėti, jei dujų įrangos sumontavimo data po 2006 m. lapkričio 1 d., turi būti nurodyta įmonės, sumontavusios dujų įrangą rekvizitai, sumontuotų dujų baliono, multivožtuvo ir reduktoriaus gamintojas bei sertifikavimo numeriai ir sumontavimo data.
*Automobilyje sumontuota dujų įranga turi būti sandari.
*Automobilis techninei apžiūrai turi būti pateiktas su užpildytu dujų balionu - dujų kiekio rodiklis turi rodyti ne mažesnį negu 50 % dujų baliono užpildymą, kadangi tik tokiu būdu bus užtikrinamas pakankamas dujų slėgis ir po to galima bus nustatyti dujų nuotekį bei kitų sistemos elementų veikimą.
*Automobilio dujų baliono identifikacinė lentelė turi būti matomoje vietoje, lentelėje be kitų duomenų turi būti nurodyta baliono kito patikrinimo data, jei baliono identifikavimo lentelėje yra nurodyta tik pagaminimo data, kitas baliono patikrinimas turi būti atliktas ne vėliau kaip po 10 metų nuo jo pagaminimo. Tuo atveju, kai baliono techninė būklė patvirtinta įgaliotos institucijos, žymenys apie kitą patikrinimo datą turi būti nurodyti identifikacinėje lentelėje ir patvirtinti patikrinimą atlikusios įmonės išduotu dokumentu. Patikros data turi galioti transporto priemonės techninės apžiūros metu.
*Automobilio dujų balionas turi būti patikimai pritvirtintas numatytais tvirtinimo elementais.
*Automobilyje sumontuoto dujų baliono apatinis žemiausias taškas negali būti žemiau kaip 200 mm, nuo važiuojamosios dalies paviršiaus, dujų balionas negali būti sumontuotas variklio skyriuje.
*Visi dujų įrangos komponentai turi būti patikimai pritvirtinti ir tinkamai apsaugota nuo pažeidimų, galinčių atsirasti dėl judančių variklio elementų, išorinio poveikio (vanduo purvas), pervežamo krovinio galimo pasislinkimo.
*Sumontuoti dujų įrangos komponentai negali išsikišti už automobilio gabaritų daugiau kaip 20 mm.
*Užpildymo blokas turi būti įrengtas automobilio išorėje stacionariai.
*Automobilio maitinimo dujomis įrangos turi būti sukomplektuota taip, kad būtų užtikrintas patikimas ir saugus įrangos veikimas ir variklis dirbtų maitinamas dujomis.
*Kai automobilyje įrengta daugiau kaip viena maitinimo sistema, turi veikti visos sistemos, t.y., jei automobilyje įrengtos maitinimo dujomis ir benzinu sistemos, variklis turi dirbti maitinamas ir dujomis ir benzinu.
* Transporto priemonėse veikianti alternatyvi kuro sistema bus pripažįstama tvarkinga tik tada, kai bus sumontuoti visi dujinės įrangos elementai. Tuo atveju, kai sumontuoti ne visi įrangos elementai, techninės apžiūros metu transporto priemonė bus vertinama kaip su dideliu trūkumu.
Apžiūros atlikimo metu tikrinama ar transporto priemonės techninė būklė, konstrukcija, sistemų, agregatų ir mazgų veikimas bei efektyvumas atitinka Techninius motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reiklavimus, patvirtintus Valstybinės kelių transporto Inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008-07-29 įsakymu Nr.2B-290 (Valstybės žinios, 2008, Nr.88-3550; 2008, Nr.106-4073; 2009, Nr.6-212), gamintojo ir kitų teisės aktų reikalavimus, ar identifikuojami transporto priemonės duomenys atitinka nurodytus pateikiamuose dokumentuose.
Reikalingi dokumentai
Valdytojas, pristatydamas transporto priemonę apžiūrai, privalo pateikti:
*
vairuotojo pažymėjimą;
*
transporto priemonės registracijos dokumentą;
*
dokumentą, patvirtinantį apmokėjimą už apžiūros atlikimą (mokama techninės apžiūros stotyje prieš atliekant apžiūrą);
*
galiojantį transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo liudijimą (polisą). Šį dokumentą pateikti nebūtina, jei kontrolierius, naudodamasis transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo duomenų baze, gali patikrinti, ar transporto priemonė yra apdrausta.
Priklausomai nuo transporto priemonės konstrukcijos ar jos paskirties, valdytojas privalo papildomai pateikti:
* N2, N3, O4 klasių transporto priemonėms – dokumentą, kuris pagal Mokesčio už Lietuvos Respublikoje įregistruotas krovinines transporto priemones dydžius, mokėjimo, administravimo ir kontrolės tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. balandžio 21 d. nutarimu Nr. 447 „Dėl Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo įgyvendinimo“ (Žin., 2005, Nr. 53-1799), patvirtina mokesčio už Lietuvos Respublikoje įregistruotas krovinines transporto priemones, sumokėjimą; mokestis mokamas kasmet, tačiau ne už kalendorinius metus, o skaičiuojant nuo vienos transporto priemonės privalomosios apžiūros iki kitos.
* taksi automobiliams – akredituotos ar įgaliotos įmonės arba laboratorijos išduotą galiojantį taksometro metrologinės patikros liudijimą, taip pat taksometro techninį pasą.
* perdirbtoms transporto priemonėms – techninės ekspertizės pažymą, išduotą perdirbtai transporto priemonei pagal Kelių transporto priemonių gamybos ir perdirbimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1999 m. kovo 19 d. įsakymu Nr. 98 (Žin., 1999, Nr. 28-814; 2006, Nr. 77-3023).
* transporto priemonėms su sumontuotais potencialiai pavojingais įrenginiais – potencialiai pavojingų įrenginių valstybės registro išduotą įrenginio registravimo pažymėjimą ir įgaliotos įrenginių techninės būklės tikrinimo įstaigos techninės būklės patikrinimo protokolą, suteikiantį teisę toliau naudotis ant transporto priemonės sumontuotais didesnės kaip 1 t keliamosios galios strėlinio tipo kranais, kėlimo platformomis, taip pat I grupės takiųjų medžiagų talpyklomis ir didesnės kaip 1 m3 tūrio cisternomis ir jų įranga skirtiems pavojingiems kroviniams vežti.
* N2, N3 klasių saugioms transporto priemonėms – jos gamintojo ar jo įgalioto atstovo išduotus išmetamųjų dujų ir triukšmo reikalavimų atitikimo sertifikatus bei eismo saugumo reikalavimų atitikimo sertifikatus.
* O3, O4 klasių saugioms transporto priemonėms – jos gamintojo ar jo įgalioto atstovo arba įmonės išduotus eismo saugumo reikalavimų atitikimo sertifikatus.
* Transporto priemonėms, kuriomis numatyta vežti pavojingus krovinius, – prašymą patikrinti transporto priemonę pagal papildomus reikalavimus (jei valdytojas pageidauja ja vežti pavojingus krovinius). Prašyme nurodomos numatomų vežti pavojingų krovinių klasės, JT numeriai ir, jei reikalaujama, pakavimo grupės ir tinkami pavojingų krovinių pavadinimai (pagal Jungtinių Tautų Ekspertų komiteto sudarytą ir Europos Ekonominės Komisijos patvirtintą pavojingų medžiagų sąrašą); valdytojai, norintys vežti pavojingus krovinius, kurių Jungtinių Tautų Ekspertų komiteto sudarytame pavojingų medžiagų sąraše nėra, prašyme turi nurodyti šių medžiagų pavadinimus anglų kalba; su prašymu valdytojas privalo pateikti transporto priemonės deklaraciją (transporto priemonės gamintojo, jo įgaliotojo atstovo Lietuvoje ar vertinimo įmonės išduotą dokumentą, patvirtinantį transporto priemonės konstrukcijos atitiktį Europos sutarties dėl pavojingų krovinių tarptautinių vežimų keliais (ADR) (Žin., 2003, Nr. 46-2057) 9 dalies reikalavimams) bei kitus dokumentus, nurodytus Pavojingus krovinius vežančių kelių transporto priemonių sertifikavimo taisyklių, patvirtintų Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2004 m. kovo 22 d. įsakymu Nr. 2B-78 (Žin., 2004, Nr. 47-1565), 9 punkte.
* sportiniam automobiliui – sportinio automobilio pasą, išduotą Lietuvos automobilių sporto federacijos, kai transporto priemonė pritaikyta sportinėms lenktynėms.
Anglies monoksido ir angliavandenių kiekio mažinimo būdai(benzininis variklis):
*Pakeisti alyvą.
*Naujas oro filtras.
*Naudoti aukštesnio oktaninio skaičiaus benziną.
*Įsitikinti kad vakuumai sandarūs.
*Paliesinti mišinį.
*300rpm padidint laisvus variklio apsisukimus.
Jei nepavyko praeiti apžiūros dėl perdidelio CO kiekio (nepilnai sudegintas kuras(nepakankamas oro kiekis mišiniui)), galimos priežastys yra:
* Per riebus mišinys(perdaug benzino + per mažai oro)
* Purvinas oro filtras
* Per aukštas kuro slėgis
* Purvini purkštukai
* Blogai veikiantis arba neveikiantis deguonies sensorius.
* Sena alyva.
Jei nepavyko praeiti apžiūros dėl perdidelio angliavandenių kiekio(blogai sureguliuotas uždegimas, neefektyvus mišinys), galimos priežastys yra:
* Uždegimo problemos
* Deginiai nusėda degimo kameroje
* Per liesas mišinys.
as kiek vazinejau, i TA, visa laika idealiai masinas sutvarkydavau, juk ir paciam maloniau vaziuoti kai zinai kad pas tave masiniukas ideliai sutvarkytas
o info tikrai gera pagelbes ateity
Redaguotas p4vl0 2009-04-03 13:25
na kaikada finansu nebuna tiek daug kad galetum susitvarkyt viska o kai TA baigiasi uz keliu dienu tai nera kur dingti.. seip as variau uz bapkes tik del to kad pas mane dujoms jokiu doku nera..
de_artaz parašė:
seip as variau uz bapkes tik del to kad pas mane dujoms jokiu doku nera..
Tik kažin ar tu jautiesi kelyje saugus? Dokus juk galima visada sutvarkyti, nelaukiant TA. Du metus važinėti kelyje užpakalį suraukus menkas malonumas. Visi gedimai neatsiranda vienu metu. Siūlau nelaukti paskutinės dienos kai jau babkių nėra ir TA ant nosies. Ir nereikia sarmatytis forume , kad ir dėl "kvailų" klausimų iš tavęs gal kas ir pasišaipys. Juk nebūtina pirma sušmaruoti rankas ir tik po to klausti kaip tai pataisyti...
Kai del smulkiu defektu neina praeit technikine tai as nieko pries ir " peleninej". ten pvz jei stiklas iskiles virs 4cm jau nepraeisi, ar per daug dumingumo, saugumui manau netrukdo. O del stabdziu ir kitu rimtesniu, tai aisku del saves ir kitu saugumo rizikuoji.